Tilbage til Menu
Hemmeligheden Bag Stor Tro

Da Jesus hørte det, undrede han sig og sagde til dem, der fulgte efter: "Sandelig siger jeg jer, jeg har ikke fundet så stor tro, heller ikke i Israel!" . . Da sagde Jesus til høvedsmanden: "Gå; og som du tror, skal det ske for dig.” Og hans tjener blev helbredt i samme time. Matthæus 8:10, 13.

Ved du, at der kun var to mennesker i Bibelen, som Jesus sagde der havde "stor tro"? Den første var den romerske centurion, hvis tjener blev helbredt ved Jesu ord (Matt. 8:5-13). Den anden var den syrisk-fønikiske kvinde, hvis dæmonbesatte datter også blev helbredt af Jesus (Matt. 15:21-28). Jeg opfordrer dig til at tage et minut og læse begge beretninger fra din bibel lige nu, før du fortsætter med resten af dagens læsning.

Mens jeg læste disse to beretninger en nat, sagde Herren til mig: "Søn, se efter fællesnævneren mellem disse to mennesker, og du vil opdage hemmeligheden bag stor tro."

Jeg havde altid troet, at hemmeligheden bag centurionens store tro var, at han forstod autoritet. Fordi han var en militærmand med autoritet, forstod han således Herren Jesu autoritet. Men det gælder ikke kvinden, der formentlig var hjemmegående. Så hvad er fællesnævneren for deres store tro?

Efter at jeg havde forsøgt at finde ud af det i et stykke tid, sagde Herren til mig: "Begge var hedninger. De var ikke jøder. Ingen af dem var under Moseloven, og derfor diskvalificerede de ikke sig selv. De var ikke under fordømmelse af loven, og derfor kunne de have stor tro på at modtage fra mig.”

Wow, hvilken kraftfuld åbenbaring! De var begge ikke under loven, hvilket er det modsatte af tro, derfor kunne de have stor tro!

Bibelen siger selv klart, at "loven hviler ikke på eller kræver tro" (Gal. 3:12). Og et andet sted står der: "For hvis de, der er af loven, er arvinger, er troen ugyldig og løftet ugyldig" (Rom. 4:14).

Ser du, loven vil diskvalificere folk fra at modtage nogen velsignelse fra Herren. Det er kun troen på Han's nåde, der kvalificerer Guds folk og vækker stor tro ubevidst til at modtage, hvad de har brug for fra Herren. Dette er hemmeligheden bag stor tro på enhver situation i dit liv!

Jeg ser det så tydeligt i oplevelsen af Naomi, der bor i Sydafrika. Hun blev arbejdsløs og stod uden noget sted at bo, da hun blev afvist af sin familie. Hun og hendes søn endte med at finde husly i en landsby med en fattig familie under beklagelige forhold, og nogle gange spiste de mad taget ud af skraldespandene. På trods af ekstreme vanskeligheder skrev hun:

Jeg troede virkelig på, at Herren havde fuld kontrol over mit liv, og at tingene var ved at ændre sig. Gennem det hele valgte jeg at sætte al min tro på Gud, velvidende at Han ville genoprette og ændre mit liv. Jeg vidste, at Gud elskede mig, og at det gjorde Ham ondt at se mig gå igennem alt dette. Jeg vidste også, at Han ville gennemføre, hvad Han havde lovet i sit ord.

I den periode levede jeg af Guds ord og Han's nåde og valgte at fokusere på de mange velsignelser, jeg allerede nød – sundhed, glæde, fred og at have Jesus i mit liv. Et år senere velsignede Herren mig med et godt job, en bil, et hjem og en vidunderlig mand, som også er vildt forelsket i Jesus. Min søn sover også roligt nu. Vi er begejstret for Jesus og nådens evangelium, og deler det, hvor end vi går.

Her er nøglen til Naomis tro. Hun sagde: "Tak, pastor Prins, fordi du åbenbarede vor Herre Jesu skønhed på en så enkel, men kraftfuld måde. Det fik mig bare til at blive forelsket i Jesus.”

Min ven, jo mere du ser Jesus – Han's skønhed og Han's fuldbragte nådesværk – jo mere tro opstår i dit hjerte. Du vil have ubevidst tro til at tro på, hvad Guds ord siger om dig og frimodigt beder Ham om. Det handler i sandhed om Jesus, at se Han's kærlighed og lade Ham elske dig og være dig nådig!

Til Dag 3
OP